Esperi ja hoiva liiketoimintana

Viime päivät ollaan kohistu Esperi Care Oy:n toiminnasta– on ollut sympaattista huomata, että jopa kovimmat markkinoiden näkymättömiin käsiin ja muihin taruolentoihin uskovat politiikan oikealta laidalta alkavat nyt vaatia lisää hoitajia. Saa nähdä, miten äänestäjät muistavat keväällä. Itse toivon, että hallituspuolueen edustajille asiasta annettaisiin palautetta äänestämällä muita puolueita (erityisesti Vasemmistoa, tietty!).

Esperi toimii tällä hetkellä ukkosenjohdattimena, mutta tulee huomata, ettei Esperin toiminnassa ole mitään poikkeuksellista: samaa yrittävät Mehiläinen, Pihlajalinna, Attendo, jne hoiva-alan yritykset – minimipanoksella maksimitulos osakkeenomistajille. Hallituksen ja omistajien kontolla on määrätä, kuinka suuria riskejä tämän eteen tehdään. Loput on matematiikkaa: tuotto% määrittelee, kuinka monta hutia saa tulla. Erityisesti Paula Risikolla ja kumppaneilla Kokoomuksessa on hyvä sapluuna pystyssä: kun politiikasta tulee lähtö, niin hoivapuolellaotetaan vastaan ja toisin päin. Samaan yhdistetään vielä monipolviset yritysjärjestelyt verovälttelyn takiasekä konsernin sisäiset lainat merkittävästi markkinoita korkeammilla koroilla, niin voidaan alkaa nyhtämään verovaroilla kultaa. HUOM! Jos yritysten toimitus- ja talousjohtajat eivät ko. verovälttelyrakenteita tavoittelisi, he eivät tekisi työtään kunnolla. Eettiseltä kantilta vähän kyseenalaista, mutta Oy(j):n tehtävä on tehdä rahaa ja rahalla ei ole moraalia. Tämän vuoksi mm. kansallisesti olisi fiksua:

  • estää porsaanreiät verovälttelyssä
  • kieltää voiton tavoittelu hoivabisneksessä, ylijäämät toiminnan kehittämiseen ja työntekijöiden koulutukseen
  • siirtyä käyttämään osuuskuntia ennemmin kuin osakeyhtiöitä

Erityisesti viimeiseen kohtaan voisi kiinnittää huomiota. Osuuskunnan tehtävä on tarjota palveluita jäsenilleen. Tällöin kannustimet liittyisivät suoraan jäsenten (= hoivattavien) parempaan palveluun. Osuuskunnassa voisi olla jäsenenä myös yrityksiä ja kuntia, mutta tasa-arvoisessa asemassa muiden jäsenten kanssa. Väitän, että tällä rakenteella hoivattavien ääni kuuluisi paremmin ja toisaalta olisi riittävät hartiat kehittää toimintaa ja parantaa laatua.

Hollannissa hoivan yksityistämien tehtiin jo 90-luvulla. Seurauksena oli, että palvelu heikentyi ja kustannukset kasvoivat (oho!). Sittemmin Hollannissa kehitettiin Buurtzorg-malli, joka antoi uuden tavanhoivan organisointiin. Lyhyesti Buurtzorgin idea on, että työntekijät järjestäytyvät ryhmiin ja päättävät suoraan keskenään, miten hommat ns. hoidetaan.  Ylen jutussajärjestelyistä. Väitän, että tästä olisi opittavaa myös Suomessa. Kiinnittäisin huomiota myös tuohon ohjelmiston laatimiseen. Käyttäjiä silmällä pitäen tehty sovellus, joka oikeasti tehostaisi käyttöä ja vähentäisi naputtelua (joo, eli ei Effica tai Epic) saattaisi auttaa. Rajapinnat avoimiksi ja koodi vapaaksi, jos kyseessä on edes osittain julkisen puolen hommista. Silloin ei tulisi ongelmia liiallisia riippuvuuksia vain yhteen toimittajaan.

Lopuksi palaan vielä Esperiin itseensä. Toimitusjohtaja on nyt eronnut ja pahoitellut, mutta minä kysyn, onko tämä tarpeeksi? Tuleeko yhtiölle sanktioita? Jos yritys / yrityksen omistajat eivät kärsi taloudellista tappiota laiminlyöntien takia, miksi he parantaisivat toimintaansa? Entä muut alan toimijat?